Niksen helpt niet tegen stress

Afbeeldingsresultaat voor chillen

 

Ah nu even lekker bijkomen aan de rand van het zwembad! Met die gedachte beginnen veel mensen aan hun vakantie. Helaas, uit onderzoek blijkt dat het idee dat je met vakantie werkstress kunt kwijtraken maar beperkt waar is. Het laadt je op, maar daarna kom je weer in dezelfde stressvolle situaties terecht en het vakantie-effect is weer snel verdwenen.

 

Dit zijn middelen die je elke dag kunt toepassen en die helpen je brein te laten herstellen van die mentale vermoeidheid.

1.      Luister muziek

Muziek ontspant, inspireert en regenereert je brein!

2.      Beweeg

Bewegen is een wondermiddel voor je brein. Dus ook al voel je je moe, trek die wandelschoenen aan en ga er op uit!

3.      Leer

Nieuwe dingen leren regenereert je brein. Dus niet stil blijven zitten als je mentaal vermoeid bent maar juist nieuwe uitdagingen opzoeken. Het klinkt lastig, maar het resultaat is het waard.

4.      Slaap

Slaap is heel belangrijk voor je brein. Doe het genoeg, doe het op tijd en doe het goed. Geef slaap prioriteit in je leven.

5.      Stop met multitasken

Multitasken is een stress-aanzwengelaar. Dus pak taken één voor één op. Dan hou je je brein tevreden en fit.

 

“Stress is het verschil tussen wat je wil en wat je kan!”

(Met dank aan dr. Erik Scherder van Timemanagement.nl)

 

Fijne vakantie!

 

Pesten - van basisschool tot bejaardenhuis

Pas gaf ik een hele dag een seminar over het onderwerp pesten. Pesten komt helaas vaker voor dan je denkt. Op school begint het al. Promotieonderzoek van de Rijksuniversiteit Groningen toonde begin dit jaar aan dat helaas leerkrachten vaak niet deskundig genoeg zijn om het pesten daadwerkelijk aan te pakken. Terwijl de rol van de leerkracht juist bepalend is voor het aantal gepeste kinderen in de klas. Een zorgelijke nieuwe ontwikkeling waar nog weinig onderzoek naar is gedaan is het cyberpesten. Heel ingrijpend want hierbij volgen de pesters je via je mobiel of computer overal en ben je zelfs thuis niet meer veilig. Pas werden we weer opgeschrikt door tieners die hiermee te maken hadden en hierdoor het leven niet meer aan konden. Maar ook op het werk komt pesten veel voor. Ruim een kwart van de mensen in Nederland is wel eens gepest door collega's of leidinggevenden. Afgelopen jaar waren dat een half miljoen werknemers. Minister Asscher van Sociale Zaken en Werkgelegenheid startte een campagne om het pesten op de werkvloer tegen te gaan. Ja, zelfs in het bejaardentehuis komt pesten nog voor. Het pesten heeft grote impact op de kinderen/mensen die het overkomt, maar ook op de pesters! Zowel gepesten als pesters hebben goede zorg en begeleiding nodig want de gevolgen kunnen de rest van hun leven ingrijpend beïnvloeden. Zoek hulp om het pesten te laten stoppen én om met de negatieve gevolgen ervan te leren dealen. Neem gerust contact op om hier verder over door te praten.  

Gerelateerde afbeelding

Zorg voor je lichaam

En dan zijn we aangekomen bij de laatste van de 12 geluksbevorderende strategieën uit het wetenschappelijke werk van Sonja Lyubomirsky: zorg voor je lichaam! Zorg dat je genoeg slaap krijgt. Beweeg minimaal 150 minuten per week. En een andere leuke: lach vaak! Allemaal zaken die wetenschappelijk bewezen een positief resultaat hebben op je geluksgevoel. Wat kun jij in het nieuwe jaar op dit gebied verbeteren? 

Afbeeldingsresultaat voor zorg voor je lichaam

 

Praktiseren van geloof en spiritualiteit

Uit het wetenschappelijk onderzoek van Sonja Lyuomirsky blijkt dat het praktiseren van geloof en spiritualiteit duurzaam gelukkig maakt. Het is in haar onderzoek de elfde geluksbevorderende strategie. Dat praktiseren kun je doen door (meer) betrokken te raken bij een geloofsgemeenschap én door boeken te lezen en te overpeinzen over een spiritueel onderwerp. In deze adventstijd leven we toe naar Kerst. Veel kerken organiseren diensten en andere activiteiten. Want zo staat er in de bijbel: 'De maagd zal zwanger zijn en een zoon baren, en men zal hem de naam Immanuel geven', wat in onze taal betekent 'God met ons' (Matteüs 1:23). Te ervaren dat God met ons is, is iets wat pas echt gelukkig maakt is ook mijn ervaring. Wil je er eens over doorpraten? Neem gerust contact met me op. 

Afbeeldingsresultaat voor geloof

 

Gáán voor je doelen

Een tiende duurzame geluksactiviteit is het gaan voor je doelen. Bepaal 1, 2 of 3 doelen die belangrijk voor je zijn en besteed tijd en inspanning om ze te behalen. Wat is jouw top 3 van doelen die je wilt behalen? Waar wil jij voor gaan in je leven op dit moment? 

Afbeeldingsresultaat voor gaan voor je doelen