Conflicthantering

In het Trainingsboek Conflicthantering en Mediation van Hugo Prein wordt een duidelijke uitleg gegeven over de verschillende stijlen van conflicthantering die we (kunnen) gebruiken.

Geweldloze communicatie

Iedereen heeft er op z'n tijd wel eens last van: conflicten. Een hulpmiddel wat daarin gebruikt kan worden is de vier-stappen-gesprekstechniek 'geweldloze communicatie', ontwikkeld door de Amerikaan Marshall Rosenberg.

Wie ben ik (2)? - je identiteit

Afgelopen week een mooie DVD gekeken van Henri Nouwen. Het was een prekenserie die hij jaren geleden een keer heeft gehouden in Amerika. Maar nog steeds superactueel! 'Wie ben je? Waarin vind je je identiteit?' daar ging het over.

Anti-stress

Twee jaar geleden is er onderzoek gedaan naar wat het beste helpt tegen stress. Als beste kwam uit de bus: lezen. Al na 6 minuten was de hartslag en spierspanning 68% procent minder (zelfs minder dan bij aanvang van het onderzoek!). Luisteren naar muziek liet de stress afnemen met 61%, een kopje thee drinken verminderde de stress met 54% en wandelen zorgde voor 42% vermindering van de stress. Door je te verdiepen in een boek richt je je gedachten op iets anders dan datgene wat de stress veroorzaakt. En dat blijkt de truc te zijn. Leef in het nu. Pieker niet over wat nog staat te gebeuren. Natuurlijk is het goed om na te denken en plannen te maken. Maar, zo staat ook in de bijbel, maak je geen zorgen voor de dag van morgen. Elke dag heeft genoeg aan zijn eigen last. Het was gisteren heel mooi om te zien hoe twee prostituees daarmee omgingen. Ze kwamen bij De Haven. Allebei hebben ze grote (financiële) problemen. Maar zo zei de ene tegen de andere: 'Als ik me gestresst voel, ga ik de Heer prijzen. Ik zet mooie muziek op en richt me op Hem. Vervolgens ga ik fietsen en ondertussen zing ik maar door. Ik heb hulp gezocht voor mijn problemen en ben bezig ze op te lossen'. Dit was haar manier om met de stress om te gaan. Ze straalde. Geweldig!

Advies

In mijn vorige blog schreef ik over de cliëntgerichte benadering en wat de basisvoorwaarden daarvoor zijn. Deze benadering legt de verantwoordelijkheid voor het eigen leven bij de cliënt en gaat ervan uit dat een ieder expert is in zijn of haar eigen leven. Daarom is het geven van advies vaak ook zo'n lastige zaak.